Dnes na blogu idnes vyšel příspěvek pana Bedřicha Dvořáka "Maturita a současný svět - úvaha o našem vzdělávání". Pod článek jsem napsal několik komentářů, které shrnují můj názor na toto téma. Text níže tyto komentáře integruje do celistvé formy.
Tento článek píšu jako člověk, který
Můj dlouhodobý názor je takový, že maturity jsou nesmyslným, ubohým šikanováním studentů. Mimochodem, šikanózní je přezkušování studentů z vědomostí u bakalářské a magisterské státní zkoušky, pokaždé se stydím, že se této aktivity musím účastnit jako člen komise.
Proč znovu zkoušíme studenty z toho, z čeho už jsme je jednou zkoušeli? Důvody jsou třeba tyto:
Jakýkoli rozumný důvod pro současnou podobu maturity nebo státnic má jedno a více lepších řešení, které šikanózní přezkušování nevyžadují.
V roce (cca) 1991 jsme byli na gymplu na výměnném pobytu v Helsingborgu ve Švédsku. Jejich gymnázium, to je škola, kde je radost studovat. Nejen budova a její stavební řešení, vybavení učeben, ale třeba i integrace slabých a postižených studentů: ve stejné budově byla i zvláštní škola, nijak neoddělená od ostatních studentů. Vybavenost učeben byla už tehdy na úrovni našich dnešních speciálních SŠ. Úplně nadšení jsme byli z učebny hudební výchovy, která vypadala jako kombinace zkušebny a nahrávacího studia.
Ale to, co můžeme závidět především je ten systém! Suchý popis najdete tady.
Naše školství není za švédským pozadu jenom dvacet let. Naše školství je mentalitou systému na úrovni Rakouska-Uherska.
V diskusi na blogu idnes mi kdosi namítal, že bez maturity nebudou studenti příchozí na VŠ nic umět. To je ale přece nesmysl! Komisionální maturitní zkouška už žádné chyby metodiky výuky napravit nemůže. Pokud SŠ učitel nedokázal dobře vysvětlit podstatu a způsob aplikace jednotlivých témat během 4 let výuky, pokud studenty během 4 let nedokázal motivovat a nadchnout pro svůj předmět, tak student už to během svatého týdne doma sám nedožene, zvlášť když kromě matiky a fyziky musí memorovat kvanta naprosto zbytečných informací z literatury, které normálně najde během 5ti sekund na Wikipedii. Stejně tak se za týden nenaučí cizí jazyk.
No a? Když má někdo 4 roky z matematiky čtverku, málem pětku, proč ho z ní chcete zkoušet znovu? Napište mu čtverku na maturitní vysvědčení a je to. Tak jako ve Švédsku.
207 milionů za letošní rok, celkem prý už 1 miliardu Kč, místo CERMATu dejte na odměny nejlepším učitelům popř. na vybavení škol.
Komisionálně (a pokud možno na jiné škole) studenta přezkoušejte pouze v případě, kdy o to požádá proto, aby prokázal, že ho jeho učitel celé 4 roky šikanoval. Pokud to prokáže, šikanujícího učitele potrestejte, popř. vyhoďte a zaměstnejte lepšího.
Studenty nemusíme k ničemu nutit. Nadání ke studiu sice buď člověk má nebo nemá, ale nadání je jen 5% úspěchu, 95% je chuť a píle. Já učím spoustu kombinovaných (="večerních") studentů, kteří k té chuti a píli dospěli až po 10-20 letech v práci a nyní jsou výborní, lepší, než nejlepší prezenční studenti. V mládí udělali špatné rozhodnutí nebo neměli zázemí v rodině, ale kdyby byl kdokoli z nich zlikvidován CERMATem už na SŠ, tak se k nám na VŠ už nikdy nedostanou!
Nechte rozhodování o tom, co bude člověk se svým životem dál dělat, na něm samotném, na jeho rodičích a na VŠ, na kterou se hlásí.
Komisionalizovaná, centralizovaná šikana státních maturit je k ničemu.
Od toho přece máme přijímací zkoušky, a pak hlavně 1. a 2. semestr na VŠ, abychom si studenty protřídili. Pokud to třídění nějakého VŠ učitele nebaví, ať si jej zmechanizuje - technické prostředky na to už máme nebo je lze vyvinout.
Se mnou v prvním ročníku studovali lidé, kteří by letošní maturitu z matematiky určitě neudělali, přitom byli pak na VŠ velmi snaživí. Evidentně chyba tedy nebyla na straně jejich, ale na straně SŠ učitele matematiky. Proč za chyby učitelů šikanujeme studenty?
Každý student by měl dostat šanci přihlásit se na VŠ jeho srdce, bez ohledu na to, co na něm bylo na SŠ spácháno! Nechme VŠ, ať o svých studentech rozhodují sami! Tvořme systém rovných šancí, ne šikanu!
Takhle to fungovalo, už když jsem v 1993 studoval 1. ročník FEI VUTBR. A takhle to na FAI UTB děláme taky. Například letos nám do letního semestru 1. ročníku přišlo 144 studentů. Teď končí zkouškové, ale všechny zápočty a zkoušky má splněno < 30 studentů. Přitom je nijak nešikanujeme. Oni neplní úkoly a odpadávají sami už v průběhu semestru. Ostatní technické školy to dělají stejně, je to běžná věc.
O maturitní známky jakéhokoli našeho studenta jsem se nikdy nezajímal a neznám žádného kolegu, který by tak činil. Z toho mi vyplývá, že pro studium na VŠ je maturitní vysvědčení k ničemu. Kdyby studenti dostali na SŠ sumární výstupní vysvědčení, tak jako ve Švédsku, ušetří se hromada času a nervů všech zúčastněných a s porovnáním s CERMATem také hromada peněz.
Mimochodem, při současném nedostatku studentů a přebytku škol jsou pro většinu škol zbytečné i Scio národní srovnávací zkoušky. Ale to už je námět na jiný článek.
Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.